عفونت باکتری h pylori



تاریخ انتشار : 1399/10/13 12:20
نویسنده : دکتر محمد تقی صفری فوق تخصص گوارش و کبد در کرج


باکتری Helicobacter pylori یا به اختصار H.pylori با نام قدیمی Campylobacter pylori نیز شناخته می شود . این باکتری از نوع گرم منفی است . به معنای ساده تر می توان گفت بدنه ی این باکتری از دیواره ی محکمی تشکیل شده است و به همین دلیل استقامت این باکتری را در برابر عوامل خشن محیطی و آنتی بیوتیک ها بسیار زیاد است .
معده ی انسان به دلیل ترشح اسید بسیار قوی یکی از خشن ترین محیط ها برای بقا و زندگی میکروارگانیسم ها می باشد ولی با اینحال این باکتری با توجه به گرم منفی بودن توانایی بقا و زنده ماندن در چنین محیط خشنی را دارد .

عفونت H.pylori چیست؟
- عفونت با هلیکوباکترپیلوری زمانی اتفاق می افتد که نوعی باکتری به نام "H.pylori" معده فرد را آلوده کند.
بسیاری از افراد به عفونت H. پیلوری مبتلا هستند. بیشتر اوقات ، عفونت هلیکوباکترپیلوری هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و علائمی ایجاد نمی کند. اما در برخی افراد ، عفونت H.pylori منجر به مشکلاتی می شود که می تواند علائم ایجاد کند. این مشکلات می تواند شامل موارد زیر باشد:

زخم های باز ، که به آنها "زخم" گفته می شود ، بر روی مخاط معده یا اثنی عشر فرد - دوازدهه اولین قسمت روده کوچک است .
سرطان معده
این شرایط ممکن است گاهی باعث درد یا ناراحتی در شکم فوقانی ، حالت تهوع یا استفراغ شود.

پزشکان نمی دانند که چرا عفونت هلیکوباکترپیلوری در برخی افراد و نه در دیگران منجر به مشکلاتی می شود.





علائم عفونت H.pylori چیست؟
- بیشتر افراد مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری هیچ علائمی ندارند. اما افرادی که زخم دارند می توانند علائمی داشته باشند که ناشی از زخم است. علائم رایج زخم می تواند شامل موارد زیر باشد:

● درد یا ناراحتی در شکم فوقانی
●احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا
●احساس گرسنگی ندارید
● حالت تهوع یا استفراغ
●حرکات روده ای تیره یا سیاه
● احساس خستگی بیشتر از حد معمول
همه زخم ها به دلیل عفونت H.pylori ایجاد نمی شوند. به عنوان مثال ، افراد می توانند از مصرف برخی داروهای تسکین دهنده درد به زخم مبتلا شوند. اما اگر علائم ذکر شده در بالا را دارید ، به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید.

آیا آزمایشی برای عفونت H.pylori وجود دارد؟
- آره. پزشکان می توانند آزمایش های مختلفی را برای تشخیص عفونت H. پیلوری انجام دهند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

● آزمایش خون
● آزمایشات نفس - این آزمایشات پس از دریافت مایعات مخصوص نوشیدن ، در نفس فرد سنجش می کند.
● تست های آزمایشگاهی که نمونه ای از دفع را از نظر عفونت H. پیلوری بررسی می کند
● بیوپسی - برای این آزمایش ، پزشک یک تکه بافت کوچک از پوشش معده می گیرد. سپس آنها زیر میکروسکوپ به بافت نگاه می کنند. پزشک می تواند در طی روشی به نام آندوسکوپی نمونه برداری کند. آندوسکوپی روشی است که به شما اجازه می دهد پزشک لایه داخلی مری ، معده و اثنی عشر را ببیند.
آیا باید آزمایش عفونت H.pylori انجام شود؟
- اگر علائمی دارید و از نظر عفونت هلیکوباکترپیلوری باید آزمایش شوید:

● در معده یا اثنی عشر زخم داشته باشید
● در گذشته زخم داشته اید
● به سرطان معده مبتلا شده اید
● اگر برای مدت طولانی باید از داروهای ضد التهاب یا آسپرین استفاده کنید
پزشکان همچنین گاهی اوقات افراد با علائمی را که هرگز زخم نداشته اند آزمایش می کنند.

عفونت H.pylori چگونه درمان می شود؟
- عفونت H.pylori با داروها درمان می شود. بیشتر افراد به مدت 2 هفته نیاز به مصرف 3 یا بیشتر دارو دارند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

● داروهایی برای کاهش میزان اسیدی که معده می سازد - این می تواند به درمان عفونت کمک کرده و به بهبود زخم کمک کند. ● انواع مختلف آنتی بیوتیک
افرادی که مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری تشخیص داده شده اند باید تحت درمان قرار گیرند ، زیرا درمان می تواند:
● به بهبود زخم کمک کنید
● از بازگشت زخم جلوگیری کنید
● احتمال بدتر شدن یا ایجاد سرطان را کاهش دهید
رعایت کلیه دستورات پزشکان در مورد مصرف داروهای مهم است. در صورت بروز عوارض جانبی یا مشکلی در داروهای خود ، به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از درمان چه اتفاقی می افتد؟
- پس از درمان ، اکثر افراد آزمایش های پیگیری را برای بررسی از بین رفتن عفونت H. پیلوری انجام می دهند. تست های پیگیری می تواند شامل موارد زیر باشد:

● آزمایشات نفس ● تست های آزمایشگاهی که نمونه ای از دفع را بررسی می کند ● آندوسکوپی فوقانی با نمونه برداری بیشتر اوقات ، عفونت H.pylori با درمان بهبود می یابد. اما گاهی اوقات ، عفونت H.pylori با درمان بهبود نمی یابد. افرادی که پس از درمان هنوز به عفونت H.pylori مبتلا هستند ، ممکن است نیاز به مصرف داروهای بیشتری داشته باشند.






#علائم زخم معده #درمان زخم معده #علائم عفونت معده #درمان h pylori #دارو برای عفونت معده #آزمایش helicobacter pylori #علائم هلیکوباکتر پیلوری چیست #برای عفونت معده #helicobacter pylori درمان #علائم بیماری اچ پیلوری #عوامل زخم معده #علائم h pylori #h پیلوری #درمان زخم و عفونت معده



ارسال نظرات












نظرات